Tyypillisimmät Kompassi.eu-käyttötilanteet:
1. Käyttäjä haluaa hakea työvoimaksi tapahtumaan x
2. Käyttäjä on jonkinlainen vastuuhenkilö ja haluaa käyttää Kompassin hallintaa tapahtuman x.1 osalta
Kaikki muut käyttötilanteet tulevat luultavammin jotain muuta kautta. Vaikka Kompassin lippukauppa ja ohjelmakartta ovat selkeitä brändejä, ei niitä oletuksena käytetä Kompassin kautta _suoraan.

Käyttötilanne 1: työvoimahaku tai omien tietojen tarkistus.
Työvoimaksi hakiessa henkilö etsii tällä hetkellä tapahtuman listasta, ja joko klikkaa itsensä sisään tapahtuman pääsivulle ja sieltä työvoimahakuun (2 klikkiä ja etsintään käytetty aika) tai hoksatessaan klikkaa suoraan "Recruiting volunteers"-palkkia (1 klikki ja etsintä, epäintuitiivinen).


+ Tapahtumakohtaisuus tulee selkeästi esiin.
- Käyttäjäkokemus on sekava, jos ei erikseen tiedä mitä hakee jo valmiiksi.

Käyttötilanne 2: vastuuhenkilön käyttöliittymä


Oletustilanne 2.1: työvoimavastaava valitsee henkilöitä töihin tapahtumaan.
FLOW:
a. Käyttäjä kirjautuu Kompassiin.
b. Käyttäjä etsii tapahtuman listauksesta.
c. Käyttäjä etsii tapahtuman etusivulta "Työvoima > Siirry ylläpitäjän näkymään"
d. Käyttäjä siirtyy Dashboardilta Applications-välilehteen.
e. Käyttäjä valitsee haluamansa filtterit, ja ryhtyy alkuperäiseen hommaansa.
Oletustilanne 2.2: ohjelmavastaava vahvistaa tai lisää ohjelmia karttaan.
FLOW:
a. Käyttäjä kirjautuu Kompassiin.
b. Käyttäjä etsii tapahtuman listauksesta.
c. Käyttäjä etsii tapahtuman etusivulta "Ohjelma - siirry ohjelman hallintaan"
d. Käyttäjä siirtyy Ohjelmaluettelosta haluamaansa välilehteen.
e. Käyttäjä ryhtyy töihin haluamassaan ympäristössä.

+ Minkäänlaiset vahingot siirtymissä tai toimissa ovat hyvin epätodennäköisiä.
+/- Henkilön täytyy tietää ennakkoon mihin hän on menossa.
- Käyttökokemus ei ole täysin intuitiivinen ja vaatii melko pitkällistä siirtymäpolkua.

Molempien oletuskäyttäjien kannalta olennaisin kysymys on, mikä on Kompassi.eu:n etusivun käyttötarkoitus. Tällä hetkellä ensimmäisenä sekä pöytäkoneella että puhelimella nähty näkymä kertoo lähinnä Kompassin yleistiedot, jota tuskin monikaan käyttäjä lukee ainakaan ajatuksella.

Mikäli oletuskäyttäjät 1 ja 2 ovat Kompassin tyypillisimmät käyttäjät, ei nykyinen etusivu palvele kumpaakaan ryhmää optimilla tavalla. Esitän kahta UX-muutosta jotka eivät ole toisensa poissulkevia.

Mahdolliset uudistukset

UX-uudistus 1: Kompassin etusivu toimii launch platformina tapahtumien funktioihin. Newsfeed tai muu vastaava malli, jossa sen sijaan että jokainen tapahtuma on oma kokonaisuutensa jossa on auki ympäristöt n-z, eritellään Kompassin etusivu ympäristöinä. Mockup löytyy liitteenä. Laatikoissa pelkästään aktiiviset tulevat tapahtumat.
UX-uudistus 2: Kirjautumisen jälkeen aktiiviset adminoikeudet omassa Newsfeed-laatikossaan, jolla korkein prioriteetti. Mukana mockupissa. Mahdollista antaa myös muille käyttäjille lisätietoa saman palikan kautta (tapahtumat joissa olet työvoimana/ohjelmanpitäjänä/muuta)

Näiden uudistusten seurauksena etusivu täytyisi suunnitella muutenkin uudestaan. Ehdotan, että infoteksti siirrettäisiin Kompassin etusivun loppuun, jolloin jos uusi tapahtuma tai henkilö haluaa Kompassin käyttöönsä, hän löytää kuitenkin yleistiedot etusivulta, mutta sivu palvelee paremmin aktiivikäyttäjää. Samalla tapahtumille täytyy luoda uusi malli, yksi mahdollinen esimerkki mockupissa.

Mockup-kommentit

Loginin jälkeinen "own box" jossa käyttäjän data linkkeineen on ehdottomasti korkein prioriteetti käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Infoteksti voidaan siirtää esimerkiksi footeriin, joka expandaa vasta scrollattaessa sivu alas asti. Nyt mockupeissa on kaksi versiota, joista ensimmäisessä (v2) haut lajitellaantyypin mukaan ja herossa pyörii koko ajan aktiivisten tapahtumien virta. Toisessa (v3) taas jokainen tapahtuma saa oman heronsa, jossa on tapahtumarelevantti informaatio.

 

 

 

  • No labels