Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

  • osallistujien kiinnostus kuvia kohtaan on korkeimmillaan tapahtuman päättyessä ja laskee siitä nopeasti
  • siksi on ensiarvoisen tärkeää, että suurin osa kuvista julkaistaan jo tapahtuman aikana tai mahdollisimman pian sen jälkeen
  • tapahtuman on tarjottava kuvaajille mahdollisuus kuvien käsittelyyn tapahtumapaikalla (ks. erityiset tarpeet allah)
    • kuvankäsittely otetaan huomioon kokonaistyömäärässä ja aikataulutuksessa – pääsääntöisesti 1 h kuvausta vaatii 1 h käsittelyä
    • rauhallinen työskentelytila (kuiva sisätila, normaali huoneenlämpö, sähkö, Internet-yhteys (wink))
    • lainakoneita kuvankäsittelyyn esim. 1–2 kpl (lainattavissa coniläppäreiden ohella), softina adobe photoshop ja adobe photoshop lightroom classickuvankäsittely otetaan huomioon kokonaistyömäärässä ja aikataulutuksessa – pääsääntöisesti 1 h kuvausta vaatii 1 h käsittelyä

Tapahtuman osallistujien yksityisyyden kunnioittaminen

...

AjankohtaValokuvausvastaavan tehtävätMuilta vastaavilta tarvittavat asiat
Järjestelyjen alussa
  •  Sovi tapahtuman sisäisistä viestintäkanavista ja hanki niihin pääsy
  •  Sovi valokuvauksen yleisistä suuntaviivoista (mitä valokuvataan)
  •  Sovi rekrytoitavien kuvaajien määrästä
  •  Studiokuvaus: Sovi studiokuvaushenkilökunnan kanssa kuvauspalvelusta
  •  Photoshootit: Sovi mediapassijärjestelystä photoshoot-kuvaajille
  •  Päätä, järjestetäänkö yleinen vai suunnattu haku valokuvaajille
  •  Valokuvausvastaavalle järjestetään pääsy yhteisiin viestintäkanaviin
  •  Budjetti
  •  VänkärimäärärajoitteetTyövoiman henkilömäärärajoitteet
Työvoimahaun alkaessa
  •  Rekrytoi valokuvaajat yleisen tai suunnatun haun kautta
  •  Kysy henkilökohtaisesti luotettuja henkilöitä valokuvaajiksi
  •  Ilmoitus yleisestä hausta (jos on) viestintäkanaviin
Työvoimahaun päättyessä
  •  Mikäli valokuvaajaksi on esivalikoitujen henkilöiden lisäksi muita hakijoita, valitse tarvittava määrä valokuvaajia näiden joukosta
  •  Lähetä tervetulotoivotusviesti
 
1–2 kk ennen tapahtumaa
  •  Photoshootit: Alusta Shoottikala (/pyydä Japsua alustamaan) photoshoot-ilmoittautumista varten
  •  Photoshootit: Mainosta photoshoot-ilmoittautumista (sekä mahd. mediapasseja) valokuvaajille
 

2–3 vk ennen tapahtumaa

  •  Photoshootit: Mainosta photoshoot-ilmoittautumista cossaajille
  •  Photoshoot-ilmoittautumisen tiedote tapahtuman sosiaaliseen mediaan
Tapahtuman alkaessa
  •  Kuvaajien aloituspalaveri
  •  Studiokuvaus: Tarkasta kukin studio sen aloittaessa toimintansa ja varmista, että studion henkilökunnalla on kaikki tarvitsemansa tieto, työvoima ja materia.
 
Tapahtuman aikana
  •  Aina kun kuvia julkaistaan, mainosta niitä tapahtuman sosiaalisessa mediassa
 
Tapahtuman päättyessä
  •  Kuvaajien päätöspalaveri
  •  Delegoi työvoiman ja vastaavien ryhmäkuvan ottaminen
  •  Työvoimakysely
Tapahtuman jälkeen
  •  Varmista, että kaikki kuvaajat ovat julkaisseet kaikki kuvansa
  •  Mainosta valokuvia tapahtuman sosiaalisessa mediassa
  •  Sovi tehtävän jatkuvuudesta pääjärjestäjien kanssa
 

 

...

Tila-, tekniikka- ym. erityistarpeet

Kuvaajien työskentelytila

Rauhallinen työskentelytila kuvaajille on edellytys kuvien tehokkaaseen käsittelyyn tapahtuman aikana. Tila voi olla jaettu muiden sidosryhmien kanssa, kunhan näiden käyttötarkoitus tilalle on samankaltainen (rauhallinen työskentely) ja tilassa voi suhteellisen turvallisesti säilyttää tavaroita.

  • Kuiva sisätila (normaali sisälämpötila)
  • Tuoli ja n. 1m pöytätilaa per työpiste
    • Työpisteet voivat olla jaettuja, kunhan niitä on tarpeeksi.
  • Sähkö
    • 2–3 pistorasiaa per työpiste eli reilusti jatkoroikkia (läppärin virtalähde, kännykän laturi, kameran laturi ym…)
    • Sähkönkulutus vähäistä ja huipputeho pieni (läppärien ja muun elektroniikan akkujen lataus)
  • Internet-yhteys
    • Useimmilla kuvaajilla on käytössään 4G-yhteys, mutta kiinteä nopea nettiyhteys tapahtuman puolesta on plussaa.
    • Vähintään WLAN, osa kuvaajista pystyy hyödyntämään myös Ethernet-yhteyttä.
  • Lukittavuus tai valvonta
    • Kuvaajat säilyttävät työskentelytilassaan arvokasta irtainta (läppärit, kamerat ym. varusteet)
    • Jos tila ei ole helposti lukittavissa, pyritään järjestämään niin, että kaikki tilan vakituiset käyttäjät tuntevat toisensa ulkonäöltä ja nimeltä.

Kuvauspiste

  • Vähintään 8x3 metriä tilaa
  • Seinä tai muu tausta, joka on mielenkiintoinen kuvaustaustana
    • Esimerkkejä Anikin kuva-arkistosta
    • Hätätilassa voidaan käyttää taustakangasta, mutta tätä pyritään välttämään jos vain suinkin mahdollista – taustakangasta vasten otetut kuvat näyttävät aina samalta, ja tylsältä
  • Sähkö. Huomioi sulakkeet!
    • Studiosalamat eivät käytä kWh-määräisesti paljoa sähköä
    • Välähdyksen jälkeen latautuessaan ne ottavat kuitenkin sähköverkosta useiden kilowattien suuruisia hetkellisiä tehoja.
    • Näillä on joskus onnistuttu polttamaan vanhojen kiinteistöjen pieniä sulakkeita.
    • 16A sulake ("siivoussähkö") riittää varmasti koko studiolle.
    • Mielellään vähintään 2 pistorasiaa (ei kolmea salamaa samaan 2,35 kW jatkoroikkaan)

Nämä samat tarpeet koskevat soveltuvilta osin myös muita studioita kuin kävijöitä palvelevaa kuvauspistettä.

Viesti- ja palaverirungot

Tervetuloa valokuvaajaksi -viesti

Viestissä kerrottavat asiat:

  • Sinut on valittu, tervetuloa
  • Eri kuvaajaryhmien tehtävänkuva
  • Aloituspalaverin ajankohta, kehotus osallistua
  • Tietoja tapahtuman yleisistä työvoimajärjestelyistä saat yleisestä työvoimainfoviestistä, jonka lähettää työvoimavastaava
  • Työvoimavastaavan ja valokuvausvastaavan yhteystiedot

Kuvaajien aloituspalaveri

...