Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

  • Ole aina kohtelias, avulias ja ystävällinen
  • Asiakas on aina oikeassa, vaikkei olisikaan
  • Jos et tiedä, mitä tehdä, kysy vuorovastaavalta.
  • Jos vuorovastaava ei tiedä mitä tehdä, soita kirpputorivastaavalle.
  • Aina kun otat tuotteen tai ongelmallisen hintalapun syystä tai toisesta sivuun, merkitse siihen teipillä/lapulla syy!
  • Pidä huolta kanssatätien hyvinvoinnista, lounas tai juominen voi unohtua kiireessä
  • Jos hukkaat oman kassakoodisi, kerro mahdollisimman pian Nooralle Lauralle tai Codezille. (Ei ole maailmanloppu.)

...

Sisäänottaessa tarkistettavaa:

  • hintalappuja on yksi, ja  ja vain yksi
  • että tuotteen kuvaus ja hinta (ilmestyvät näytölle viivakoodin luvun jälkeen) vastaa hintalappua ja itse tuotetta.
  • Onko nämä sun omia tuotteita, ja tuletko itse hakemaan?”. Jos vastaus on, että tuotteet järjestelmään kirjannut henkilö ei tule itse hakemaan tuotteita, pyydä valtakirja tästä jo etukäteen talteen kirpulle.

...

Laatikot ovat pieni erikoistapaus. Kun myyjä tulee kassalle laatikon kanssa, ota häneltä laatikon hintalappuliuska (jossa on useita viivakoodeja), ja aseta se kassalla olevaan kansioon päälimmäiseksipäällimmäiseksi. Kirjoita sen ylänurkkaan järjestysnumero (ensimmäisen laatikon lapulle 1, toiselle 2 jne, aina päälimmäiseen uusin!). Kirjoita sama numero laatikon kylkeen jäävään paperiin. Jos laatikon kuvaus ei ole selkeä, ota laatikosta myös älypuhelimella kuva, tai mahdollisesti korjaa hieman kuvausta käsin. Piippaa kaikki laatikon viivakoodit sisään, ja merkitse lapun alareunaan, että ne on sisäänkirjattu. Jos et ehdi juuri sillä hetkellä piipata tuotteita sisään, sen ehtii tehdä myöhemminkin.

Nopeutusmahdollisuuksia:

...

. 

Ongelmatilanteet

Useampi kuin 1 hintalappu?

...

Ei ongelmaa, se kirjataan samantien ulos (kts. uloskirjaus), ja myyjää pyydetään viemään tuotteensa pois. 

Kirjanmerkkihintalappuja

Jos joku näitä vieläkin kehtaa tuoda myyntiin, pyydetään teippaamaan ne kirjojen kansiin tai ei oteta ollenkaan myyntiin. Selkeästi on monessa paikassa kielletty.

Myyntitilanne

Myyntitilanteessa ostaja tulee kassalle ostosten kanssa. Tarkista missä kursori vilkkuu, kuten sisäänottovaiheessa, ja lue tuotteiden viivakoodit. Tämän jälkeen ilmoita ruudulla näkyvä loppusumma ostajalle, ota rahat, kiitä, naputtele saadut rahat koneelle (plusmerkillä aloittaen!), anna vaihtorahat (kassa laskee summan puolestasi), toivota hyvää päivänjatkoa.

...

Laita eksyneiden hintalappujen kasaan. Kiitä tuojaa. 

Asiakas haluaa sovittaa tuotetta tai tarkistaa, että se toimii/kaikki osat ovat tallessa

...

  1. Myyjä saapuu hakemaan itemejään ja rahaa. Hänet ohjataan koneelle, jolta hän saa kuitin kaikista itemeistään henkkareita vastaan . Kuitissa lukee jokaisen itemin status rahansa.
  2. Myyjälle tulostetaan lista, jossa lukee kaikki hänen iteminsä ja niiden status (esim. myyty/tuotu tapahtumaan)
  3. Myyjä saa samalta tai viereiseltä koneelta rahaa henkkareita vastaan.Myyjä lähetetään etsimään jäljellä olemat itemit, ja häntä pyydetään tuomaan ne uloskirjattaviksi jollekin uloskirjausläppäreistä (useita).
  4. Uloskirjaus. Muista kiittää ja toivottaa hyvää loppuconia (heart)

...

Nopeutusmahdollisuuksia

  • Jos myyjä vaikuttaa siltä, ettei ole kiinnostunut hakemaan tuotteitaan, tarjoa hylkäysmahdollisuutta. Muista merkitä itemit Kirppuun hylätyiksi!
  • Kuitteja voidaan printata kahdelta tai kolmelta koneelta, jos käytössä on langaton tulostin. Tällöin delegoidaan rahananto fiksusti, mutta yhä kuittikoneiden lähelle ketjun alkupäähän!

Provisio

Tracon Hitpointissa on käytössä kirpputorin provisio. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaista myyjän myytyä tuotetta kohtaan kirpputori perii 0,5€ provisiota. Provisio lasketaan tavaran uloskirjausvaiheessa ja peritään, kun myyjä hakee kirpputorituottonsa.

Miten provisio lasketaan?

...

Ongelmatilanteet

Ei henkilöllisyystodistusta

...

  • Onko asiakkaan myymättömien tuotteiden listassa listattuna vastaava tuote?

    • Jos ei, tuote ei ole hänen, tai hän ei ole ainakaan kirjannut sitä sisään tapahtumaan. Jos kyllä, jatka selvitelyä 

  • Jos löytyneessä tuotteessa on kiinni lappu, vastaako tuote siinä kiinni olevan lapun kuvausta?

    • Jos vastaa, kyse on luultavasti eri henkilön samasta tuotteesta. 

    • Jos ei vastaa, kyseessä on vaihtunut lappu, jatka selvittelyä

 

  • Löytyykö puuttuvaa hintalappua eksyneiden hintalappujen kasasta tai vuorovastaavan pinosta? 
    • Jos löytyi, tuote on luultavasti hänen, jatka normaalisti.
    • Jos ei, jatka selvittelyä

 

  • Jos on mahdollista tarkistaa, löytyykö toista samanlaista itemiä enää, tai jos tiedetään kyse olevan tosi erikoisesta itemistä, niin takistetaan.

  • Kysy tietääkö hän esim. jotain merkkejä itemistä joista tunnistaisi sen omakseen (oma nimi kirjan sivulla, repeämä jossain tms.)

    • Jos ei, pyydä asiakasta tulemaan noutamaan iteminsä myöhemmin.

...

Kerro, että tuotteet on mahdollista hylätä, jolloin ne voi itse asettaa vapaaseen jakoon kirpputorin ovelle, tai jättää ne kokonaan etsimättä kirpulta, jolloin ne toimitetaan kirpputorin jälkeen paikallisen anime- ja mangakerhon kirjastoon. (Myyjän täytyy allekirjoittaa paperi, jossa luopuu oikeudestaan tuotteita kohtaan.) <- Myös tupla/triplavarmistus myyjän läsnäollessa toimii. Tämän jälkeen vuorovastaava voi päätyvät kirpputorin jälkeiseen vapaaseen riistaan. Tämän jälkeen voit merkitä kaikki myyjän jäljelläolevat tuotteet hylätyiksi. Jos kirpputorille hylätty tuote sattuu menemään kaupaksi ennen, kuin se ehditään kerätä sivuun, rahat menevät Traconin hyväksi.