You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 3 Next »

Kirppu on conikirpputoreille suunnattu kassa- ja varastokirjanpito-ohjelmisto. Kirppua on käytetty tähän mennessä ainakin Traconissa, Popcultissa, Desuconissa ja Frostbitessa.

Ennen tapahtumaa kaikki halukkaat kirpputorimyyjät kirjautuvat palveluun ja ilmoittavat ennalta sovittuna ilmoittautumisaikana mitä tuotteita ovat tuomassa kirpputorille. Tämän jälkeen he tulostavat itse tuotteisiin viivakoodilliset hintalaput suoraan järjestelmästä. Itse tapahtumassa myyjät tuovat tavarat kirpputorille, ja kassahenkilöt kirjaavat ne tuoduksi lukemalla viivakoodit. Näin tiedetään, mitä tavaraa kirpputorilla oikeasti on. Kun asiakkaat ostavat tuotteita, Kirppu toimii tavallisen kassakoneen tavoin. Kirpputorin lopussa myyjät hakevat tuottonsa, ja myymättömät tuotteet kirjataan ulos kirpputorilta.

Kirppu järjestelmä juuri sinun coniisi?

  • Ilmoita ajoissa (väh. 2kk etukäteen) tarpeistasi ottamalla yhteyttä kirpputori@tracon.fi. Jos et ole aiemmin järjestänyt conikirpputoria, tässä kohtaa oletetaan sinun lukeneen alla oleva "lyhyt" lista conikirpputorin pyörittämisestä.
  • Kirppuohjelmisto tarvitsee pyöriäkseen webbipalvelimen, vähintään yhden kassapäätteen (jonkinlainen tietokone jossa on selain), sekä viivakoodilukijan. Kirppu on python sovellus, ja se tulisi osata itse asentaa ohjeiden mukaan.
  • Conikohtaisen ohjeistuksen kirjoittaminen, järjestelmän pystytys ja ilmoittautumisen avaaminen on järjestettävä hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Lisäksi kassaohjelman käyttö voi vaatia koulutusta kassahenkilöille ennen itse tapahtumaa. Huomioi nämä vaatimukset ja haluttu ilmoittautumisaika pyyntöä tehdessäsi!

"Lyhyt" lista Kirpputorin pyörittämiseen liittyvistä vaatimuksista ja tarpeista (ei läpikotainen).

Ennen tapahtumaa:

  • Kuka on päävastuussa kirpputorista, mukaanlukien Kirppu-sovellus? Onko aiempaa kokemusta?
  • Tekstit etusivulle, mahdolliset lisäohjeet ilmoitus- ja ohjesivulle.
  • Kuinka kauan tavaroiden ilmoittautumista pidetään auki? Tekstien tarvitsee olla VALMIIT reilusti (väh. viikko) ennen ilmoittautumisen avaamista.
  • Kuinka pitkään jää aikaa sulkemisen ja tapahtuman väliin?
  • Odotettu tavaravolyymi: <500, <1k, <5k, <10k?
    • Yhdellä kassapäätteellä saa piipattua noin 400-500 tavaraa tunnissa (sisään- ja uloskirjaus).
  • Tilan ja esillepanotarpeiden (pöydät, hyllyt, jne) varaus? Laajennusmahdollisuuksia, jos tavaraa tuleekin enemmän? Jääkö ilmoittautumisen sulkemisen jälkeen aikaa varautua ilmoitettuun määrään?
  • Mikä taho tarjoaa palvelimen sovellukselle? Kirppu on web-sovellus jota käytetään selaimella…
    • Käytetäänkö samaa palvelinta tapahtuman aikana vai onko tapahtumassa paikallinen palvelin nopeammalla/varmemmalla verkolla?
  • Mistä kassapäätteet eli läppärit JA viivakoodinlukijat?
    • Näille netti ja yhteys palvelimeen. (Kytkin, verkkokaapelit, etc, / tukiasema etc)
  • Kassalippaita?
  • Milloin palvelualue kootaan, aikatarve?
  • Nimetty kassahenkilökunta.
    • Jokainen kassahenkilö rekisteröidään erikseen järjestelmän käyttäjäksi JA kassahenkilöksi.
    • Jokaiselle kassahenkilölle on henkilökohtainen kassankäyttötunnus. Lisäksi mahdollisesti tyhjiä varatunnuksia hukkuneiden tilalle (aktivointi vaatii ylläpitäjää).
  • Nimetty vastuuhenkilökunta.
    • Vastuuhenkilöillä on joitakin lisätoimintoja käytössään. Lähtökohtaisesti aina vähintään yksi vuorossa toiminta-aikana.
  • Nimetty ylläpitäjä? Tarve riippuu palvelimen sijainnista ym.
  • Koulutus sovelluksen käyttöön kassahenkilökunnalle?
  • Koulutus sovelluksen välitason hallintaan kassojen vastuuhenkilökunnalle?
  • Ohjeistus sovelluksen ylläpitoon tai käyttöönottoon?

Tapahtuman aikana:

  • Rahan talletus: vastuuhenkilö(t) rahan holviin vientiin ja sieltä takaisin tuontiin.
  • No labels