Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Luppoajalla kassatädit voivat viedä myyntiin palautuvia tuotteita takaisin pöytiin, parittaa eksyneitä hintalappuja ja hintalaputtomia myyntiin saapuneita tuotteita, ja siirtää löytyneet parit myyntiin palautuvien kasaan tai jopa suoraan myyntiin. Kassan takana on kannattavaa pitää esimerkiksi yksi laatikko eksyneille hintalapuille, ja toinen hintalaputtomille tuotteille, jotta ruuhka-aikaan pysyisi järjestys yllä.

 

Sekalaisia muistettavia

  • Kassatäti kirjautuu sisään omalla viivakoodillaan.

  • Älä koskaan tyhjennä cookieita. Jos cookiet katoavat, kutsu Codez.

  • Muista window focus. (F11 full screen)

  • Selaimen refresh loggaa kirppistädin ulos. (F5)

  • Kirjaa itsesi kassalle piippaamalla oma viivakoodisi ja valitse Check-in.

 

Sisäänottovaihe

Kun myyjät tuovat tuotteet kirpputorille myyntiin, jokaisen tuotteen viivakoodi luetaan. Tämä tehdään siksi, että tietäisimme kuinka monta tuotetta kirpputorille on oikeasti tuotu. Kaikki etukäteen ilmoitetut tuotteet eivät varmasti ilmaannu paikan päälle, ja tarkka tieto tavaramäärästä auttaa esimerkiksi purkuvaiheessa ja näin vältymme myös tilanteelta, jossa myyjä väittää/luulee tuoneensa tuotteen X kirpputorille, vaikka näin ei ole, ja harmistuu kun sitä ei löydy.

...

Kysy myös, että “Onko nämä sun omia tuotteita, ja tuletko itse hakemaan?”. Jos vastaus on ei jompaan kumpaan, mainitse että hakijalla tulee olla valtakirja, jos järjestelmään kirjattu nimi on eri kuin tuotteiden noutajalla!, että tuotteet järjestelmään kirjannut henkilö ei tule itse hakemaan tuotteita, pyydä valtakirja tästä jo etukäteen talteen kirpulle.

Ongelmatilanteet

Useampi kuin 1 hintalappu?

...

  • Yhden itemin: Ei ongelmaa. Paina - merkkiä, ja lue tuote uudestaan. Palauta tuote myyntiin, tai ruuhkan sattuessa aseta sivuun odottamaan myyntiinvientiä.
  • Kaikki itemit: Ei ongelmaa. Lue kuitinkeskeytysviivakoodi (tulostettu kassan läheisyyteen). Palauta tuotteet myyntiin. 
  • Rahanvaihtamisen jälkeen: Jos asiakas on jo poistunut kassalta ja tulee takaisin, sanotaan ettei palautusoikeutta. Anna oikea määrä rahaa takaisin (muista mitä annoit vaihtorahaksi), ota itemit takaisin ja aseta ne vuorovastaavan käsittelypinoon, josta hän voi muokata tuotteiden statuksen takaisin myytäväksi ehtiessään.

 

Kassasta loppuu vaihtorahat / kassassa on ihan liikaa rahaa

--

 

Uloskirjaus

---kesken---

Kysy tyypin nimeä, hae se vendor searchista.

Tarkista ettei codezpinossa ole vendorin itemejä (ne ei ole oikeasti myytyjä vaikka siltä näyttää).

...

Jos kassassa on reilusti yli 1500 euroa, tai jos kassassassa on rahaa alle 1000 euroa, tulee ottaa yhteyttä kirppuvastaavaan, tai komentokeskukseen. Ylimääräiset rahat voi toimittaa kassakaappiin, ja kassakaapista voi hakea lisää rahaa. Komentokeskuksesta löytyy luultavasti joku, jolla on pääsy kassakaapille.

 

Uloskirjaus

Kun myyjä haluaa lähteä kirpputorilla, hänen myymättömät tuotteensa kirjataan ulos, ja hänelle hyvitetään rahat myydyistä tuotteista. Kun myyjä tulee pyytämään tuotteitaan, kysy hänen nimeään, ja jotakin henkilöllisyystodistusta. Nimen avulla voi hakea Vendor Searchista myyjän tiedot. Tulosta myyjän kuitti, josta näkyy myydyt ja myymättömät tuotteet, ja pyydä myyjää hakemaan myymättömät tuotteensa. Tarkasta samalla, ettei kyseisen myyjän tuotteita ole vuorovastaavan pinossa odottamassa käsittelyä. Kun myyjä on hakenut tuotteensa kassalle, kirjaa myymättömät tuotteet ulos, ja hyvitä rahat myydyistä. Muista klikata rahat hyvitetyiksi, muuten teoriassa sama myyjä voi tulla pyytämään rahat samoista tuotteista uudelleen!

Ongelmatilanteet

Ei henkilöllisyystodistusta

Löytyykö opiskelijakorttia, löytyykö kahta erillistä korttia (pankkikortit, etukortit) johon on painettu haluttu nimi? Jos ei löydy, kysy voitko soittaa hänen puhelimeensa järjestelmästä löytyvään numeroon. Älä kerro numeroa hänelle. Soita hänen puhelimeensa, Jos se on ok, soita siihen, ja jos se soi taskussa, on okhyväksytään se todisteeksi. Jos ei soi, pahoittele ja kysy voisitko voisiko myyjä hakea jostain henkilöllisyystodistuksesi henkilöllisyystodistuksen tai puhelimesipuhelimen. Ohjeistuksessa on pyydetty varautumaan henkkarein. , eikä rahaa anneta ilman mitään todisteita.

Asiakas haluaa noutaa kaverin itemit

Meillä pitäisi tässä vaiheessa olla jo jonkinlainen valtakirja asiasta, tai joku merkintä. Jos ei ole, meille on valehdeltu sisäänotossa, tai conin aikana on sattunut yllättäviä asioita. Soitetaan kaverin tiedoista löytyvään puhelinnumeroon, ja sanotaan että ollaan Traconkirppikselle, ja kysy että minkä nimiselle hepulle saa luovuttaa tuotteet. Jos kaveri sanoo oikean nimen, tarkistetaan hakijan henkilöllisyystodistus, kerrotaan kaverille että hakija saa kuitin mukaansa, josta näkyy paljon tuli rahaa (summan voi kertoakin). Otetaan valtakirja meille talteen, luovutetaan itemit ja rahat tälle kaverille.

 

...

Vuorovastaavan pinosta löytyy asiakkaan

...

tuote, joka on merkitty myydyksi

Selitä, että asiakas perui tän oston just tuote kirjattiin hetki sitten vahingossa myydyksi, eikä olla vielä ehditty palauttaa tätä myyntiinsitä oikealle statukselle. Se näkyy tossa myytyjen listassa, mutta ei oikeasti ole myyty, eli sen hinta vähennetään jaettavien tulojen loppusummasta. Irrota hintalappu codezpinoon, , ja jätä se vuorovastaavan pinoon, ja kirjoita siihen että “ei tuote ei ole oikeasti myyty, tsekkaa pihalle”ja se tulisi kirjata ulos.

 

Itemiä ei löydy

Jos joku itemi on kadonnut, eikä sitä löydy kassatätien avustuksella, laputtomien tai myynnistä pois vedettyjenkään kasasta, pahoittele. Kerro että itemi saattaa löytyä, kun tavara on vähentynyt, tai jos tavaraa on enää vähän, kerro että se saattaa olla varastettu. Kerro että jos itemi löytyy, sen voi noutaa myöhemminkin sieltä mistä Traconin löytötavaratkin (mistä?!)n. kaksi viikkoa conin jälkeen Tampereelta. Löytyneistä tuotteista ilmoitetaan erikseen omistajilleen. Jos asiakas alkaa räyhätä, totea ystävällisesti, että itemit olivat täällä omalla vastuulla. Muuten sitä ei kannata hieroa toisen naamaan.  

Itemi löytyy, asiakas tunnistaa sen, mutta siinä on väärä lappu

...

/ei ole lappua:

  • Onko asiakkaan myymättömien tuotteiden listassa listattuna vastaava tuote

  • Onko itemin vendor id sama kuin asiakkaan?

    • Jos on niin lappu on ehkä kiinnitetty jo alunperin väärään tuotteeseen.

  • Onko kys. itemi asiakkaan myymättömien listassa?

    • Jos ei, kyse on jonkun toisen samanlaisesta itemistä, ja asiakas saa rahat omastaan joka on myyty.tuote ei ole hänen, tai hän ei ole ainakaan kirjannut sitä sisään tapahtumaan. Jos kyllä, jatka selvitelyä 

  • Jos löytyneessä tuotteessa on kiinni lappu, vastaako tuote siinä kiinni olevan Vastaako tuote lapun kuvausta?

    • Jos vastaa, kyse on luultavasti eri henkilön samasta tuotteesta. 

    • Jos ei vastaa, kyseessä on vaihtunut lappu.

    Jos lappu on vaihtunut, koeta parittaa eksyneiden lappujen kasasta oikea lappu
    • , jatka selvittelyä

 

  • Löytyykö puuttuvaa hintalappua eksyneiden hintalappujen kasasta tai vuorovastaavan pinosta? 
    • Jos löytyi, tuote on luultavasti hänen, jatka normaalisti.
    • Jos ei
  • löydy, kerro että et voi olla varma onko itemi kyseisen henkilön, vai jonkun toisen samanlainen itemi.
    • , jatka selvittelyä

 

  • Jos on mahdollista tarkistaa, löytyykö toista samanlaista itemiä enää, tai jos tiedetään kyse olevan tosi erikoisesta itemistä, niin takistetaan.

  • Kysy tietääkö hän esim. jotain merkkejä itemistä joista tunnistaisi sen omakseen (oma nimi kirjan sivulla, repeämä jossain tms.)

    • Jos ei, pyydä asiakasta tulemaan noutamaan iteminsä myöhemmin.

 

Kassassa ei ole tarpeeksi rahaa antaa tuloja

...

myyjälle

Pahoittele. Käske ylimääräistä kassatätiä juoksemaan/soittamaan sovittuun paikkaan, ja noutamaan kassakaapista meidän säilöön viedyt rahat.

 Asiakas

Myyjä haluaa hakea vain rahat, ja jättää iteminsä vielä myyntiin

Tämä on ihan ok. Hyvitysnäkymästä hyvitetään myydyt tavarat. Jos tulee myöhemmin lisää myyntiä, näkymässä on vain sittemmin myydyt tavarat ja niiden summa.

Asiakas haluaa noutaa vain osan itemeistään, ja jättää loput vielä myyntiin

asiakas haluaa kirjata jo osan tuotteista pois, piipataan ne ulos, ja jätetään loput myyntiin.

Myyjä ei halua enää hakea tuotteitaan, vaan haluaa hylätä ne.

Kerro, että tuotteet on mahdollista hylätä, jolloin ne voi itse asettaa vapaaseen jakoon kirpputorin ovelle, tai jättää ne kokonaan etsimättä kirpulta, jolloin ne toimitetaan kirpputorin jälkeen paikallisen anime- ja mangakerhon kirjastoon. Myyjän täytyy allekirjoittaa paperi, jossa luopuu oikeudestaan tuotteita kohtaan. Tämän jälkeen vuorovastaava voi merkitä kaikki myyjän jäljelläolevat tuotteet hylätyiksi. Jos kirpputorille hylätty tuote sattuu menemään kaupaksi ennen, kuin se ehditään kerätä sivuun, rahat menevät Traconin hyväksiPiipataan halutut tavarat ulos.