You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Next »

Yleistä

  • Ole aina kohtelias, avulias ja ystävällinen
  • Asiakas on aina oikeassa, vaikkei olisikaan
  • Jos et tiedä, mitä tehdä, kysy vuorovastaavalta.
  • Jos vuorovastaava ei tiedä mitä tehdä, soita kirpputorivastaavalle.
  • Aina kun otat tuotteen tai ongelmallisen hintalapun syystä tai toisesta sivuun, merkitse siihen teipillä/lapulla syy!

 

Luppoajalla kassatädit voivat viedä myyntiin palautuvia tuotteita takaisin pöytiin, parittaa eksyneitä hintalappuja ja hintalaputtomia myyntiin saapuneita tuotteita, ja siirtää löytyneet parit myyntiin palautuvien kasaan tai jopa suoraan myyntiin.

 

Sekalaisia muistettavia

  • Kassatäti kirjautuu sisään omalla viivakoodillaan.

  • Älä koskaan tyhjennä cookieita. Jos cookiet katoavat, kutsu Codez.

  • Muista window focus. (F11 full screen)

  • Selaimen refresh loggaa kirppistädin ulos. (F5)

  • Kirjaa itsesi kassalle piippaamalla oma viivakoodisi ja valitse Check-in.

 

Sisäänottovaihe

Kun myyjät tuovat tuotteet kirpputorille myyntiin, jokaisen tuotteen viivakoodi luetaan. Tämä tehdään siksi, että tietäisimme kuinka monta tuotetta kirpputorille on oikeasti tuotu. Kaikki etukäteen ilmoitetut tuotteet eivät varmasti ilmaannu paikan päälle, ja tarkka tieto tavaramäärästä auttaa esimerkiksi purkuvaiheessa ja näin vältymme myös tilanteelta, jossa myyjä väittää/luulee tuoneensa tuotteen X kirpputorille, vaikka näin ei ole, ja harmistuu kun sitä ei löydy.

Sisäänottovaihe tapahtuu Vendor Checkin näkymästä. Muista tarkistaa viivakoodien lukua aloittaessasi, missä kursori vilkkuu. Syöttökentässä pitäisi olla sinertävä “hohkaava” reunus silloin, kun kursori on siinä. Muuten viivakoodinlukija kyllä piippaa, mutta tieto ei mene perille!

Sisäänottaessa tarkistettavaa:

  • hintalappuja on yksi, ja  vain yksi
  • että tuotteen kuvaus ja hinta (ilmestyvät näytölle viivakoodin luvun jälkeen) vastaa hintalappua ja itse tuotetta.

Kysy myös, että “Onko nämä sun omia tuotteita, ja tuletko itse hakemaan?”. Jos vastaus on ei jompaan kumpaan, mainitse että hakijalla tulee olla valtakirja, jos järjestelmään kirjattu nimi on eri kuin tuotteiden noutajalla!

Ongelmatilanteet

Useampi kuin 1 hintalappu?

Jos tuotteessa on useampi kuin 1 hintalappu, pyydetään tuojaa valitsemaan oikea, ja irroitetaan muut. Jos väärä hintalappu on jo piipattu, se kirjataan samantien ulos (kts. uloskirjaus). Piippaamattomat turhat hintalaput heitetään pois kuljeksimasta. Jos itemin tuoja ei ole paikalla, piipataan kaikki viivakoodit sisään ja otetaan tuote sivuun.

Järjestelmä näyttää eri hinnan tai täysin eri kuvauksen kuin lapussa lukee.

Pyydä myyjää korjaamaan lappua käsin esim. tussilla. Jos myyjä ei ole paikalla, piipataan viivakoodi ja jätetään tuote sivuun. Lisätään tuotteeseen sivuunoton syy teipillä/post-it:lla/jollain muulla.

Hintalappua on korjattu käsin

Jos lapusta on selkeästi nähtävissä oikea hinta ilman sekaantumisia, ja se vastaa järjestelmän antamaa hintaa, ei tarvitse tehdä mitään. Muuten ks. edellinen kohta.

Ei hintalappua ollenkaan

Pyydä myyjää ottamaan esine takaisin itselleen, hintalaputtomia ei voida ottaa myyntiin. Jos myyjä ei ole paikalla, mutta myyjänumero on tiedossa, kiinnitä se esim. teipillä itemiin ja jätä se sivuun. Jos myyjänumero ei ole tiedossa, kiinnitetään tieto siitä tuotteeseen.

Lukukelvoton lappu

Jos lappu on teipattu sivujen väliin, sotkettu, revennyt tai muuten kärsinyt sillätavoin, ettei siitä selviä tuotteen hintaa, eikä sitä voida lukea kassalla, niin tilanne on sama kuin lappua ei olisi ollenkaan.

Vendor ei haluakaan tuoda yhtä tai useampaa jo piipattua itemiä tapahtumaan

Ei ongelmaa, se kirjataan samantien ulos (kts. uloskirjaus), ja myyjää pyydetään viemään tuotteensa pois.

 

Myyntitilanne

Myyntitilanteessa ostaja tulee kassalle ostosten kanssa. Tarkista missä kursori vilkkuu, kuten sisäänottovaiheessa, ja lue tuotteiden viivakoodit. Tämän jälkeen ilmoita ruudulla näkyvä loppusumma ostajalle, ota rahat, kiitä, naputtele saadut rahat koneelle (plusmerkillä aloittaen!), anna vaihtorahat (kassa laskee summan puolestasi), toivota hyvää päivänjatkoa.

Ongelmatilanteet

Ostaja tuo kassalle tuotteen, jossa ei ole hintalappua.

Katsotaan löytyykö kuvausta vastaavaa hintalappua kassalta eksyneiden hintalappujen kasasta, tai jos ei ole ruuhkaa, tuotteen löytöpaikan läheisyydestä lattialta. Jos ei löydy, tuotetta ei voida myydä. Pahoittele ja, laita tuote sivuun samaan paikkaan muiden hintalaputtomien tuotteiden kanssa.

Ostaja tuo kassalle tuotteen, jonka hintalapun kuvaus tai hinta ei vastaa ollenkaan tuotetta/mitä järjestelmä sanoo

Koska nämä on sisäänotossa tarkistettu, voidaan olla suht varmoja että nyt on lappu vaihtunut tai sitä on muokattu, ja sanoa että valitettavasti ei voida myydä koska hintalappu ei ole oikea. Pahoittele. Väärä hintalappu laitetaan eksyneiden hintalappujen kasaan kassalle, tuote hintalaputtomien tuotteiden kasaan.

Myyntiin tulee tuote, jota ei olla tuotu tapahtumaan.

Koetetaan tehdä tuotteelle sisäänkirjaus (jos on hintalaputtoman tuotteen kirpputorialueelle jättänyt, oletetaan että se halutaan myyntiin). Jos onnistuu, voit myydä tuotteen normaalisti. Jos ei pysty, tuote on todennäköisesti jo myyty. Kerro asiakkaalle, että valitettavasti tämä tuote on jo myyty mutta joku on ilmeisesti unohtanut sen tänne. Pahoittele. Laita sivuun.

Asiakas tuo kassalle irtohintalapun

Laita eksyneiden hintalappujen kasaan. Kiitä tuojaa.

Asiakas peruu

  • Yhden itemin: Ei ongelmaa. Paina - merkkiä, ja lue tuote uudestaan. Palauta tuote myyntiin, tai ruuhkan sattuessa aseta sivuun odottamaan myyntiinvientiä.
  • Kaikki itemit: Ei ongelmaa. Lue kuitinkeskeytysviivakoodi (tulostettu kassan läheisyyteen). Palauta tuotteet myyntiin. 
  • Rahanvaihtamisen jälkeen: Jos asiakas on jo poistunut kassalta ja tulee takaisin, sanotaan ettei palautusoikeutta. Anna oikea määrä rahaa takaisin (muista mitä annoit vaihtorahaksi), ota itemit takaisin ja aseta ne vuorovastaavan käsittelypinoon, josta hän voi muokata tuotteiden statuksen takaisin myytäväksi ehtiessään.

 

Kassasta loppuu vaihtorahat / kassassa on ihan liikaa rahaa

--

 

Uloskirjaus

---kesken---

Kysy tyypin nimeä, hae se vendor searchista.

Tarkista ettei codezpinossa ole vendorin itemejä (ne ei ole oikeasti myytyjä vaikka siltä näyttää).

 

Ei henkilöllisyystodistusta

Löytyykö opiskelijakorttia, löytyykö kahta erillistä korttia (pankkikortit, etukortit) johon on painettu haluttu nimi? Jos ei löydy, kysy voitko soittaa hänen puhelimeensa järjestelmästä löytyvään numeroon. Älä kerro numeroa hänelle. Soita hänen puhelimeensa, jos se soi taskussa, on ok. Jos ei soi, pahoittele ja kysy voisitko hakea jostain henkilöllisyystodistuksesi tai puhelimesi. Ohjeistuksessa on pyydetty varautumaan henkkarein.

 

Asiakas haluaa noutaa kaverin itemit

Meillä pitäisi tässä vaiheessa olla jo jonkinlainen valtakirja asiasta, tai joku merkintä. Jos ei ole, meille on valehdeltu sisäänotossa, tai conin aikana on sattunut yllättäviä asioita. Soitetaan kaverin tiedoista löytyvään puhelinnumeroon, ja sanotaan että ollaan Traconkirppikselle, ja kysy että minkä nimiselle hepulle saa luovuttaa tuotteet. Jos kaveri sanoo oikean nimen, tarkistetaan hakijan henkilöllisyystodistus, kerrotaan kaverille että hakija saa kuitin mukaansa, josta näkyy paljon tuli rahaa (summan voi kertoakin). Otetaan valtakirja meille talteen, luovutetaan itemit ja rahat tälle kaverille.

 

Codezpinosta löytyy asiakkaan itemi

Selitä, että asiakas perui tän oston just hetki sitten, eikä olla vielä ehditty palauttaa tätä myyntiin. Se näkyy tossa myytyjen listassa, mutta ei oikeasti ole myyty, eli sen hinta vähennetään jaettavien tulojen loppusummasta. Irrota hintalappu codezpinoon, kirjoita siihen että “ei myyty, tsekkaa pihalle”.

 

Itemiä ei löydy

Jos joku itemi on kadonnut, eikä sitä löydy kassatätien avustuksella, laputtomien tai myynnistä pois vedettyjenkään kasasta, pahoittele. Kerro että itemi saattaa löytyä, kun tavara on vähentynyt, tai jos tavaraa on enää vähän, kerro että se saattaa olla varastettu. Kerro että jos itemi löytyy, sen voi noutaa myöhemminkin sieltä mistä Traconin löytötavaratkin (mistä?!). Jos asiakas alkaa räyhätä, totea että itemit olivat täällä omalla vastuulla. Muuten sitä ei kannata hieroa toisen naamaan.

 

Itemi löytyy, asiakas tunnistaa sen, mutta siinä on väärä lappu

  • Onko itemin vendor id sama kuin asiakkaan?

    • Jos on niin lappu on ehkä kiinnitetty jo alunperin väärään tuotteeseen.

  • Onko kys. itemi asiakkaan myymättömien listassa?

    • Jos ei, kyse on jonkun toisen samanlaisesta itemistä, ja asiakas saa rahat omastaan joka on myyty.

  • Vastaako tuote lapun kuvausta?

    • Jos vastaa, kyse on eri henkilön samasta tuotteesta.

    • Jos ei vastaa, kyseessä on vaihtunut lappu.

  • Jos lappu on vaihtunut, koeta parittaa eksyneiden lappujen kasasta oikea lappu.

    • Jos ei löydy, kerro että et voi olla varma onko itemi kyseisen henkilön, vai jonkun toisen samanlainen itemi.

  • Jos on mahdollista tarkistaa, löytyykö toista samanlaista itemiä enää, tai jos tiedetään kyse olevan tosi erikoisesta itemistä, niin takistetaan.

  • Kysy tietääkö hän esim. jotain merkkejä itemistä joista tunnistaisi sen omakseen (oma nimi kirjan sivulla, repeämä jossain tms.)

    • Jos ei, pyydä asiakasta tulemaan noutamaan iteminsä myöhemmin.

 

Kassassa ei ole tarpeeksi rahaa antaa tuloja vendorille

Pahoittele. Käske ylimääräistä kassatätiä juoksemaan/soittamaan sovittuun paikkaan, ja noutamaan kassakaapista meidän säilöön viedyt rahat.

 

Asiakas haluaa hakea vain rahat, ja jättää iteminsä vielä myyntiin

Hyvitysnäkymästä hyvitetään myydyt tavarat. Jos tulee myöhemmin lisää myyntiä, näkymässä on vain sittemmin myydyt tavarat ja niiden summa.



Asiakas haluaa noutaa vain osan itemeistään, ja jättää loput vielä myyntiin

Piipataan halutut tavarat ulos.

  • No labels